Thursday, February 8, 2007

Commentarii de Magus - Cuchulainn

Commentarii de Magus

De visie van Cuchulainn op het zijn en vormgeven.


In het verleden heb ik aan de Universiteit van Oxford gestudeerd. Enkele Magi zullen het zonde van de tijd vinden, tijd die ik ook voor onderzoek van de Hermetische kunsten had kunnen gebruiken, in plaats van bijvoorbeeld de Vrije kunsten. Toch wil ik deze Magi er op attenderen dat hoewel de Hermetische kunsten een groot goed is, het niet wilt betekenen dat er niets buiten de kunst te leren is, wat voor een Magus van belang kan zijn.

In mijn studie ondervond ik dat Mundanes de neiging hebben alles in groepjes in te delen. Ordes. De ordes verschillen in de geschiedenis, maar in hun samenleving zien wij meestal drie ordes terug: De werkenden, vechtenden en biddenden. In de praktijk zijn het vaak de edelen, geestelijken en boeren. Elke orde heeft een doel, zoals u uiteraard weet. Ik wil onze orde, de Orde van Hermes uiteraard niet vergelijken met een Mundanese orde. Dat zou beledigend zijn. Maar uit het onderzoek valt wel iets te leren: het belang van een orde om haar plaats op aarde te kennen.
De orde is een orde van Magi. Ik hoef een Magus uiteraard niet uit te leggen wat het grote belang van de orde is en waarom onze orde en haar leden superieur zijn aan andere magi en hun schooltjes.

Toch wil ik u ook attenderen op de verantwoordelijkheid van deze aarde, het grote en heilige doel van de orde. Wij zijn de hoogste aardse orde. Zoals een heer verantwoordelijk is voor zijn leen (en alles wat op dat land leeft), zo hebben wij deze verantwoordelijkheid voor de gehele aarde. Zoals de heer zijn land en horigen en andere zaken die met het hof te maken hebben dient te beschermen, zou hebben wij deze verantwoordelijkheid voor de aarde, de Mundanes en al het ander. Zoals de horigen de heer dienen, dienen de Mundanes de magi te dienen. Van de boer op het land, tot de keizer van Byzantium. Zou een heer zijn eigen land bewerken?

Het zal u opgevallen zijn dat er een verschil is tussen de huidige werkelijkheid en hoe het zou moeten zijn. Magi verschuilen zich in hun convenanten, met dekmantels om zo maar aan de wereld geheim te houden dat ze Magi zijn. Zou een koning zijn kroon ook verstoppen voor het volk? Magi bedrijven hun kunsten in het geheim. Zou een edelman ook stiekem regeren of alleen bij nacht zijn zwaard ontbloten? En waar zijn wij tegenwoordig nog de hand van de Magi in het bestuur van de landen? Nee, waar we het zien is het hoogstens manipulatie. Dit is tijdverspilling. Een woord van een Magus zou al genoeg moeten zijn om landen te doen ontstaan of te verwoesten.

Wij hebben die macht. En ik val ook zeker geen Magus aan met geschrift. Immers, ik beweeg mij zelf ook minder vrij als wat zou moeten. Nee, wij zijn leden van de Orde. En wij moeten als orde onze rechtmatige plaats innemen. Wij hebben zowel het recht als de macht. Wat wij als orde alleen nog nodig hebben is de wilskracht.

Moge dit duidelijk zijn voor elke Magus, voor ieder Convenant, voor elk Huis, op elk Tribunal.

Voor de Orde van Hermes.


Ik groet u,

Cuchulainn,
Van het huis Tremere.

No comments: